Tevredenstellende resultaten Brabantia in 2023

28-3-2024

De holding van Brabantia sluit het jaar 2023 af met een totale omzet van 162 miljoen euro. Dit is inclusief Lékué dat in 2021 werd gekocht. Het merk Dutchdeluxes werd in juni 2023 verkocht aan Uniting Brands. De omzet bleef gelijk aan de omzet in 2022. Daarnaast laat het familiebedrijf op het gebied van duurzaamheid in 2023 een aantal verbeteringen zien. Doel is een 100% circulair design in 2035. Tijn van Elderen, CEO van de holding, is tevreden met de behaalde resultaten.

Tijn van Elderen, CEO van de holding: “We zijn tevreden met de behaalde resultaten in 2023. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden zijn we erin geslaagd om ons aan te passen. We hebben onze omzet weten te behouden en in de - voor ons belangrijke - markten Duitsland en de Verenigde Staten zijn we in het afgelopen jaar gegroeid. Tegelijkertijd hebben we een aantal belangrijke stappen gezet om onze duurzame doelen op weg naar 2035 te realiseren. Dit laat zien dat onze bedrijfsresultaten hand in hand gaan met onze duurzame doelen. Daar zijn we als familiebedrijf enorm trots op."

B-Corp
In maart 2023 werd Brabantia B Corp. B Corps, voluit Benefit Corporations, zijn bedrijven die worden erkend voor hun positieve impact op mens en milieu. De certificering is een mooie erkenning voor Brabantia. Het sluit aan bij Brabantia’s doelstelling om in 2035 de overstap te hebben gemaakt naar 100% circulair design.

Meer producten Cradle-to-Cradle niveau Zilver gecertificeerd
In 2023 heeft Brabantia hard gewerkt om voor bijna 150 producten een Cradle-to-Cradle Zilvercertificaat te verkrijgen (was Brons). Deze producten voldoen daarmee aan nog strengere eisen voor (her)gebruik van materialen, hernieuwbare energie, waterbeheer en sociale rechtvaardigheid. Het Cradle-to-Cradle Certificaat (Cradle-to-Cradle Certified®) is een internationaal certificaat voor grondstoffen en producten die volledig hergebruikt kunnen worden op een manier die hun waarde behoudt of zelfs verhoogt. In totaal zijn nu ruim 700 Brabantia-producten Cradle-to-Cradle gecertificeerd (waarvan 200 op niveau Zilver).

Meer dan 2,8 miljoen bomen met WeForest
Brabantia werkt al bijna 10 jaar samen met WeForest, een internationale non-profit organisatie die zich inzet voor herbebossing om woestijnvorming te voorkomen. Als onderdeel van de jaarlijkse Love Nature-campagne groeien er inmiddels ruim 2,8 miljoen bomen. Brabantia doneert jaarlijks aan WeForest. Het bedrijf verwacht in 2024 de 3 miljoenste boom te doneren aan WeForest.

Better Cotton Initiative
Sinds 2023 steunt Brabantia het Better Cotton Initiative (BCI). Het BCI is een samenwerkingsverband tussen ontwikkelingsorganisaties (zoals Solidaridad), milieuorganisaties (zoals het WWF) en het bedrijfsleven. Het richt zich op het verduurzamen van de katoenteelt. Door te investeren in het BCI draagt Brabantia bij aan zowel het versterken en stimuleren van katoengemeenschappen als aan het herstellen van het milieu.

Duurzame doelen dichterbij
Brabantia streeft in 2035 naar 100% veilig materiaal, 100% schoon afvalwater, 100% hernieuwbare energie, 100% gerecycled productieafval, 100% gerecycled biobased materialen en 100% recyclebare producten. In 2023 zijn deze doelen weer iets dichterbij gekomen: 98% veilig materiaal, 100% schoon afvalwater, 67% hernieuwbare energie, 92% gerecycled productieafval, gerecycled 38% biobased materialen en 94% recyclebare producten. Bij de productielocatie in Letland is een veld met 1000 zonnepanelen geplaatst.

In het afgelopen jaar werd het assortiment fors uitgebreid met ruim 70 nieuwe producten en kleuren.  De recent geïntroduceerde Make & Take Saladekom werd in 2023 bekroond met een GIO-Award voor goed industrieel ontwerp.

Bekijk meer cijfers