Veel moet weer worden geregeld en opgebouwd. Thijssen ziet echter genoeg kansen: “Voor een vertrouwde huishoudwinkel met een uitgekiend functioneel basisassortiment dat bestaat uit A-merken en ons eigen, laatste jaren sterk ontwikkelde Blokker-merk, is in Nederland zeker plaats”. Hoeveel eigen winkels er uiteindelijk naast de franchisewinkels zullen komen, is weinig over te zeggen. De nieuwe eigenaar, Roland Palmer, heeft hier wel ideeën over maar is afhankelijk van de te huren locaties. Er is geen doel in aantal of tijd gesteld.
U trad vorig jaar september (opnieuw) aan als voorzitter van de Blokker franchisevereniging. Amper twee maanden later ging de moederorganisatie failliet en kwam u in een maalstroom terecht.
Thijssen: “Ja, het faillissement kwam toch voor ons onverwachts omdat het met Blokker juist de goede kant op ging. De verwachting na jaren verlies was dat de organisatie dit jaar in elk geval ‘break-even’ zou draaien. Maar uiteindelijk gaven het gebrek aan vertrouwen bij de grootste geldschieter en de grote coronaschuld de nekslag. Het overgrote deel van de franchisenemers had die problemen overigens niet. Onze winkels hebben door de jaren heen altijd een rendabele exploitatie opgeleverd.”
U kreeg als voorzitter van de franchisevereniging ineens de rol van ‘moeder’ toebedeeld. Dat gaf een enorme druk en verantwoordelijkheid.
Thijssen: “De eerste zorg was dat we als groep bij elkaar bleven en dat betekende regelmatig met elkaar overleggen en elkaar goed informeren. In dat collectief schuilt onze kracht en daar was iedereen wel van overtuigd. Een tweede punt was de goederenstroom op gang houden. Ik hoefde die kar overigens niet alleen te trekken. Met Alwin Piest van Blokker Leek en Roden voerde ik gesprekken met de curatoren, Roland Palmer en anderen. Het derde bestuurslid, Kassen Zegel van Blokker Texel, voerde ondertussen gesprekken met de vele (merk)leveranciers. Zij moesten snel omschakelen naar individuele levering aan 45 franchisenemers met in totaal 46 winkels.”
Veel zaken moesten snel worden geregeld.
Thijssen: “De goederenstroom is inmiddels gewaarborgd maar er moest ook een nieuw kassasysteem komen. Uiterlijk 31 januari zijn de franchisenemers, op één na, overgestapt op een nieuw maar beproefd kassasysteem, want dan gaat het bestaande systeem definitief uit de lucht. Dat is toch een teken van vertrouwen in de toekomst.”
Roland Palmer, de neef van Jaap Blokker, heeft de merknaam Blokker en de webshop gekocht. Hij wil ook nieuwe filialen openen. Hoe kijkt u hier tegenaan?
Thijssen: “We hebben goede en prettige gesprekken met hem gehad en hij gaat graag de samenwerking met ons aan. Uiteindelijk is het aan hem om aan een nieuwe organisatie vorm te geven, qua inkoop, logistiek, administratie, et cetera. Dat moet de komende maanden duidelijk worden.”
Krijgt hij die tijd wel? De filialen zijn leeg getrokken, het interieur is weg en de medewerkers hebben al elders werk gevonden.
Thijssen: “Voor alles is een oplossing. Blokker blijft dé huishoudwinkel waar geen vervanger voor is. Een breed assortiment met merkartikelen en eigen merken die tegen een scherpe prijskwaliteitverhouding verkocht worden, biedt absoluut mogelijkheden voor een rendabele exploitatie. Vierhonderd winkels is echter niet meer realistisch. Dat past niet meer in een tijd waarin alles ook online te koop is. Het gaat om de juiste mix: een groot verzorgingsgebied en een goede locatie. Zij weten wat de best presterende Blokker-filialen waren. Die moet je zien te verwerven. Daarnaast is er ruimte voor groei voor franchisenemers. Momenteel is er een twintigtal ondernemers geïnteresseerd een franchisewinkel te gaan exploiteren, waaronder een aantal Blokker franchisenemers. Zij gaan mogelijk voor een tweede winkel. Dat is ook een positief signaal. Zonder in aantallen en tijdslijnen te spreken heb ik er alle vertrouwen in dat er op termijn weer een landelijk netwerk ontstaat van Blokker-winkels.”
U heeft als franchiseverenging tot slot veel gehad aan de expertise die er binnen brancheorganisatie Vakcentrum is. Hoe belangrijk was en is die support?
Thijssen: “We hebben zelf de gesprekken met curatoren, Roland Palmer en andere belanghebbenden gevoerd. Maar de juridische support vanuit Vakcentrum hielp ons daar absoluut bij. Zeker daar waar het gaat over contracten, voorwaarden en dergelijke is het fijn dat iemand die veel kennis heeft van franchise, maar ook de branche kent, over je schouder meekijkt. De tips en adviezen die je dan krijgt behoeden je voor eventuele misstappen. Als Intertoys-franchisenemer heb ik in het verleden ook steun van de juridische afdeling van Vakcentrum ervaren en dat heeft voor deze groep prima uitgepakt.”
Het volledige verhaal leest u binnenkort in VakcentrumNieuws en in de uitgave van Gemengde Branche die in februari verschijnt.