Initiatiefnemers zijn jeugdvrienden Boy Tak en Joey Buys. Zij openden in 2019 het BBQ Experience Center in de oude fabriek van Wenneker in Roosendaal. Op 1600 m2 vind je hier 40-50 merken in het premium segment. Natuurlijk met alle premium-merken kamado’s, barbecues, pizzaovens van Ooni, diverse accessoires en boeken. Er is een heel food-assortiment met een wand met vlees, vis, sauzen, rub’s, delicatessen, bier en wijn, et cetera. En alles is online te koop. Verder zijn er twee ruimtes om workshops te geven. Die zijn elke donderdag- en vrijdagavond bezet én in het weekend twee keer per dag.
Ambitie is negen BBQ Experience Centers
Inmiddels zijn er drie BBQ Experience Centers in Roosendaal, Nunspeet en Leuven België en is het kantoor en de logistiek verhuisd van de Wenneker-fabriek naar een andere locatie van 2600 m2. Vanuit dit hoofdkantoor wordt ook de e-commerce en de klantenservice aangestuurd. Momenteel werken bij de BBQ Experience Centers 65 mensen. De ambitie is om door te groeien naar negen BBQ Experience Centers, verspreid over Nederland en Vlaanderen.
Er ligt een flinke markt braak
Barbecueën heeft de afgelopen tien jaar een enorme vlucht genomen. De coronajaren zorgden natuurlijk voor een flinke impuls, maar in Nederland ligt volgens Joey Buys nog altijd een flinke markt braak in het hogere marktsegment: “Wij denken aan de hand van studies dat we ten aanzien van de premium modellen in Nederland eigenlijk pas zijn begonnen en dus nog een hele tijd vooruit kunnen.”
De volledige reportage over BBQ Experience Center leest u in Gemengde Branche 2 die rond 9 mei verschijnt.